6 + 1 memóriajavító ötlet, nem csak a keresztrejtvény kedvelőinek

Keresztrejtveny fejtes


Idő
skor, keresztrejtvény és más „mellékhatások”

Szerencsére idős korunk ellenére sem kell elfogadnunk, hogy a memóriánk romlik. Ugyanis tudósok, miközben vizsgálták az emberi agyat, rájöttek, hogy megfelelő ingerléssel az agy képes új idegpályákat kiépíteni, alakíthat a meglévő kapcsolódásokon és folyamatosan alkalmazkodik az új ingerekhez. Pár egyszerű módszerrel nagyon sokat tehetünk azért, akár még érett korban is, hogy javuljon a memóriánk és könnyebben tanuljunk új dolgokat.

1. Fejts rendszeresen keresztrejtvényt, akár online is!

Végezz olyan agytornáztató tevékenységeket, melyek eddig nem tartoztak a napi rutinodhoz, tehát kimozdítják elmédet a komfortzónájából. Ahhoz, hogy élesebb legyen a memóriád, ismeretlen, új készségekre kell szert tenned. Ha ezek kihívást jelentenek számodra, akkor tudnak létrejönni az agyadban újabb kapcsolódások. Tehát ha egy rövid vers vagy zenemű memorizálása már jól megy, válts egy hosszabb, komplikáltabb műre. De például aki gyakran fejt keresztrejtvényt, ez arra is igaz lehet. Válts bonyolultabb fokozatra, például nehezebb sudokura, vagy más típusú rejtvényre, ha már rutinból mennek a feladványok.

Próbálkozhatsz online rejtvényekkel is (nálunk ezt itt teheted meg)! Közben arra azért ügyelj, hogy csak annyira legyen nehéz a kihívás, hogy ne veszítsd el a lelkesedésed! Mert az új meghódításának sikerélménye segít, hogy kitartó légy a friss hobbidban, ami lehet akár a horgászat, a keresztrejtvényfejtés, a barkácsolás, a festés vagy akár a táncolás is.

2. Épp testben ép lélek!

Ne csak az agyadat tartsd karban keresztrejtvényekkel, hanem a testedet is! Mozogj sokat a szabad levegőn, hogy minél több friss oxigénnel dúsuljon a véred, ami segít megelőzni a szív- és érrendszeri betegségeket, tehát az agyvérzést, az agyi erek elöregedését is. Ha ébredés után végzel testedzést, például jógát, az különösen jót tesz az agyműködésnek. De a napközben, két feladat közé beiktatott kisebb séták is aktívabbá tehetik az agyat és hatékonyabbá a memóriát. Arról nem beszélve, hogy a stresszel szemben is ellenállóbbá tesz a sok mozgás, hiszen segít az agyra és az idegekre is ártalmas feszültségtől megszabadulni.

3. Az alvás legalább olyan fontos, mint az agy tornáztatása keresztrejtvénnyel

Aludj eleget! Mélyalvásban ugyanis regenerálódik a memória. Este már semmilyen élénkítő folyadékot, vitamint ne vegyél magadhoz! Fontos, hogy elalvás előtt bő egy órával, már ne nézz tévét, okostelefont vagy laptopot, mert azok kék fénye ébren, aktívan tart, így nem tudsz majd könnyen mély álomba merülni. Inkább hallgass lágy zenét, meditációt, és csendesítsd le az elméd, hogy megfelelően regenerálódjon az éjszaka folyamán.

4. Tartsd a kapcsolatot pozitív beállítottságú barátaiddal!

Olyanokkal vedd körül magad, akik feltöltenek, akikkel szeretsz jókat beszélgetni, nagyokat nevetni, mert a mentális jólét és a gyakori izgalmas párbeszédek is nagyban hozzájárulnak a memória frissen tartásához. A kutatók felméréseik alapján úgy találták, hogy akik aktív társadalmi életet élnek, azoknak kevésbé romlik az emlékezőképességük. Keress például a hobbidhoz kapcsolódó klubokat (tánc, sakk, bridzs, nordic walking, keresztrejtvény), az érdeklődési körödhöz passzoló közösségeket!

keresztrejtveny melletti tevekenyseg

5. Táplálkozz egészségesen, és az agyad is sokáig friss marad!

Az omega-3 zsírsav különösen jó hatással van az agyműködésre, ezért egyél sok tengeri halat, lazacot, tonhalat, makrélát, heringet, mert ezek bőségesen tartalmazzák. De az olajos magvaknak is magas az omega-3 zsírsav tartalmuk, tehát ha dióból, mandulából, tökmagból vagy mogyoróból fogyasztasz naponta egy maréknyit, már az is javíthatja a memóriát. Az antioxidánsok védik az agysejteket a károsodástól, ezért sok gyümölcsöt (főleg bogyós fajtákat: málnát, epret, szedret, ribizlit), zöldséget iktass az étrendedbe. Ez nagyban hozzásegít, hogy rövidebb idő alatt sikerüljön megoldani bármilyen keresztrejtvényt.

6. Fontos a pozitív megerősítés is!

Ha állandóan azt hajtogatod, hogy „erre nem emlékszem”, „ez sosem jut eszembe”, „lyukas a memóriám”, ezek a mondatok önbeteljesítő jóslatként fognak működni, vagyis az agyad számára ez lesz a parancs, és ennek fog engedelmeskedni. Erősítsd inkább azzal magad, hogy minden nap elmondod, „milyen jó a memóriám”, és „milyen sok dologra emlékszem még”, “ezen a keresztrejtvényen is túl vagyok”, az agyadba így ezt a pozitív gondolatot fogod elültetni, ez rögzül igazságként, és ez épül be. Jobban jársz, nem?

+ 1 ötlet. Keresztrejtvény - az egyedi játék:

Izgalmas és emlékezetes memóriajavító gyakorlat, ha a nagypapa, nagymama vagy a párod számára készíttetsz egy olyan ajándék rejtvényt, melybe belecsempészed a közös emlékeiteket, így keresztrejtvényben tesztelheted, vajon emlékszik-e még ezekre a helyekre, nevekre, emberekre, eseményekre, időpontokra. Ezzel megtornáztatod az agyát, hiszen fel kell idéznie az emlékeit, mellesleg pedig egy szórakoztató kikapcsolódás is az egész családnak, ahogy megfejtitek a játékos ajándékrejtvényt. Erről bővebben itt találsz információkat.


Ne feledd!
Szívből adni, egyedit kapni! – Ajandekrejtveny.hu

Webáruház készítés